‘Women Power Fashion’

Nagebootste sweatshop

Kleding maken is mensenwerk, helaas gebeurt dit nog altijd onder slechte omstandigheden. Lage lonen, strenge regels en extreme overuren. Om de consument bewust te maken van de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie opende we een sweatshop midden in de Kalverstraat in Amsterdam.

Disciplines

concept

strategie

productie

communicatie

Kalverstraat 101

Door een sweatshop na te bootsen, wilden we mensen in Nederland laten ervaren hoe de laaggeprijsde kleding die in diezelfde winkelstraat te koop is, wordt gemaakt. De fabriek lag verscholen aan de andere kant van een pashokje in de hippe conceptstore ‘The Mad Rush’ op Kalverstraat nummer 101. De campagne confronteerde het winkelend publiek met de schaduwzijde van de mode-industrie. En gaf haar handvatten om zelf een positieve bijdrage te leveren.

 

Bereik

De campagne heeft uiteindelijk 39 miljoen mensen bereikt.

Samen met

Ester Serrano, co-creatie

Geert Jan Davelaar, Schone kleren campagne

Emma Herman, Mama Cash

150 vrijwilligers